Onze werkwijze


De eigenaar meldt de hond bij ons aan via de website of telefonisch. Wanneer de aanvraag via de website binnen komt, neemt één van de beheerders zo snel mogelijk telefonisch contact op met de eigenaar van de hond. De eigenaar krijgt de eerste tips hoe te handelen en wij gaan achter de schermen aan het werk. Dit doen wij als volgt:

  • We plaatsen de vermissing in de groepsapp van de desbetreffende provincie om vrijwilligers bijeen te krijgen voor de vermissing. Wanneer er door omstandigheden niet genoeg inzetbare vrijwilligers zijn, wordt de eigenaar doorverwezen naar een ander zoekteam.
  • Er wordt een aparte groepsapp gemaakt voor de vermissing. In deze zoekapp komen de inzetbare vrijwilligers, de eigenaar en andere mensen welke kunnen bijstaan bij de vermissing.
  • Alle informatie die beschikbaar is komt meteen in de zoekapp, zodat de vrijwilligers meteen naar de plek van vermissing kunnen gaan en kunnen gaan zoeken.
  • Er wordt een flyer gemaakt, deze wordt meteen gedeeld op Facebook en online doorgestuurd naar bedrijven / asiels / dierenartsen door het flyerteam.
  • Wij streven er naar om binnen één uur na aanmelding op locatie te zijn. We maken in overleg met de eigenaar een plan van aanpak en nemen de omgeving in ons op. Iedere vermissing is uniek en het verloop van iedere vermissing is dan ook anders.

Omdat wij het belangrijk vinden dat de eigenaar de hulp krijgt waar wij voor staan, is het een bewuste keuze om te werken met provincie apps. Dit doen we omdat we op deze manier bij iedere vermissing, waar onze hulp voor ingeroepen wordt, kunnen vragen welke vrijwilligers op dat moment inzetbaar zijn. We nemen pas een vermissing aan als we ook daadwerkelijk voldoende mensen op locatie hebben. Wanneer door omstandigheden niet genoeg inzetbare vrijwilligers zijn, wordt de eigenaar doorverwezen naar een ander zoekteam.

De eerste uren van een vermissing zijn van cruciaal belang, hoe sneller er actie ondernomen wordt hoe groter de kans dat de hond vaak dezelfde dag nog herenigd kan worden met zijn eigenaren.

Dogsearch Nederland bestaat uit goed op elkaar ingespeelde teams waarbij samenwerken voorop staat. Zo kunnen wij snel werk verzetten en dit vergroot de kan dat de vermissing snel opgelost kan worden!

Wat kunt uw nog meer van ons verwachten:

  • Professionele begeleiding van begin tot eind.
  • Wij zijn 24/7 bereikbaar.
  • Doorzettingsvermogen.
  • Altijd hulp op locatie van onze vrijwilligers.
  • Wij werken geheel op vrijwillige basis.
  • Kennis en ervaring bij het zoeken van vermiste honden.
  • Nazorg.

Wat kunt u zelf doen?

  • Meld uw hond aan bij Amivedi.
  • Geef uw hond als vermist op bij de Dierenambulance in uw regio.
  • Controleer of de chip op een juist telefoonnummer geregistreerd staat en zet de chip op vermist. Dit kunt u hier doen.
  • Stel een geurbron (iets met de geur van de hond bijv. een kleed, speeltje of halsband) veilig voor eventuele inzet van 1 van onze speurhonden. Verpak deze in een luchtdichte zak en pak deze nooit op met uw blote handen.
  • Mocht uw hond in de nabije omgeving van het huisadres vermist zijn, zet dan de deur open met sterk ruikend voer in de gang.

Eigenaren van speurhonden helpen Dogsearch Nederland op vrijwillige basis met het zoeken naar vermiste honden. Wij zijn namelijk van mening dat ook eigenaren met minder budget recht hebben op de inzet van een speurhond om hun trouwe viervoeter te vinden. Ook voor het plaatsen van onze vangkooien of Missy Traps vragen wij geen enkele vergoeding. Wij stellen tegen een borg onze vangkooien en Missy Traps voor andere zoekteams ter beschikking.

Heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op.